حج

امور مربوط کاروان 37009

امور مربوط کاروان 37009

اخبارومناسک حجدر این وبلاگ توضیح داده می شود

بایگانی
آخرین مطالب

اسرارحج

شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸ ب.ظ

ولایت، روح کعبه

کعبه، محاذی بیت معمور است و بیت معمور برابر عرش خداست. بیت معمور بنا نهاده شد تا فرشتگانی که مقام انسانیّت را به خلافت نشناخته و تسبیح و تقدیس خویش را سند شایستگی خود برای خلیفةاللّهی یاد کردند و با تنبیه خداوند به اوج مقام انسان کامل آگاه شده و بر پیشنهاد خویش رقم ندامت کشیده و بر استفهام تعجیبی و استخبار و استعلام و استفسار خود قلم استقاله و پشیمانی زدند، بر گرد آن طواف کنند و با این عبادت، نقص کار خود را ترمیم کنند . ساختمان کعبه نیز برای طواف بر گرد آن جهت ترمیم همه قصورهاو جبران همه تقصیرها مخصوصًا غفلت از مقام انسانیّت، و سهو و نسیان یا عصیان در پیشگاه خلیفةاللّهی انسان است. از این رو بهترین تنبّه برای طائفانِ غافل و حج گزارانِ ذاهل، تدارک جهل و جبران غفلت درباره خودشناسی و معرفت مقام شامخ انسان کامل و خلیفه عصر، حضرت بقیةالله غ إ است تا مانند فرشتگان، طوافِ مقبول و سعی مشکور داشته باشند.

آیت الله جوادی آملی

بنابر این، گرچه نگاه به کعبهْ محمود و نظر به آن ممدوح و ناظر به آن مُثاب و مأجور است ، لیکن همان گونه که کلمه توحید به شرط ولایت، حِصن اَمْن و دِژ نجات است  نگاه عارفانه و هماهنگ با ولایت به کعبه نیز مایه غفران گناه و پایه نیل به جاه و رهایی از چاه طبیعت و اندوه دنیا و آخرت است؛ چنان که امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «مَنْ نَظَرَ إِلَی الْکَعْبةِ بِمَعْرِفَةٍ فَعَرَفَ مِنْ حَقِّنا وَحُرْمَتِنا مِثْلَ الَّذی عَرَفَ مِنْ حق‌ها وَحُرمَتِها غَفَرَ اللهُ ذُنُوبَهُ وَکَفاهُ هَمَّ الدُّنیا وَالآخِرةِ» . گواه مطلب، عدم قبول عبادت منکران ولایت است.

از این رهگذر معنای حدیثی که درباره محبوبیت سرزمین مکه و همه آنچه در فضای آن است، اعمّ از خاک، سنگ، درخت، کوه و آب  روشن خواهد شد. یعنی منطقه حرم که ادراک حق و حرمت آن آمیخته به عرفان حق ولایت و امتثال آثار وَلاست، محبوب‌ترین امور است و چیزی همتای محبوبیت آن نیست؛ زیرا قرآنْ همتای ثَقَل اصغر خود(ولایت) محبوب و معروفِ محبانِ عارفِ ثَقَلین است و سرزمین وحی مایه شکوفایی این احترام آمیخته با امتثال و این معرفت هماهنگ با عمل بوده و از این جهت محبوب‌ترین سرزمین‌هاست:
اگر فضل رسول از رکن و زمزم جمله برخیزد ٭٭٭٭ یکی سنگی بود رکن و یکی شورابْ چَهِ زمزم
پس اگر کعبه به همه شرافت‌ها مزیّن است و وظائفی در این باره مقرّر شد، روح مراسم و جان مناسک آن ولایت و امامت و شناخت امام و خضوع در برابر اوست. از این رو آنگاه که فضایل امیر مؤمنان علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) مطرح شد و عدّه ای خود را برتر از آن حضرت می‌پنداشتند، خداوند در بیان برتری آن حضرت به عنوان برجسته‌ترین مصداق اهل ایمان و جهاد فرمود: سیراب کردن حج گزاران و عهده داری تعمیر کعبه، هرگز همتای ایمان مؤمنان به مبدأ و معاد، و هجرت و جهاد آنان در راه خدا نیست؛﴿أَجَعَلْتُمْ سِقَایَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ کَمَنْ ءَامَنَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ اغ آخِرِ وَجَاهَدَ فِی سَبِیلِ اللهِ﴾ .

حرمتِ کعبه، که قصد سوءنسبت به آنْ عذاب دردناک الهی را در پی دارد، به احترام ولایت است که این ولایتْ باطن مقامهای شامخ نبوت، رسالت و امامت است. از این رو کسی که امام خود را نشناخت و زندگی او چون مرگش جاهلی بود ، اگر به درون کعبه نیز پناه ببرد از امن الهی برخوردار نیست و دشمن وی مهلت می‌یابد تا دستگیرش کند، هر چند این کار در گرو ویرانی کعبه باشد؛ زیرا هیچ فراخوانی از سوی خداوند به اندازه دعوت به ولایت و امامت نیست: «لَمْ یُنادَ به شی ءٍ کَما نُودِیَ بِالْولایةِ» .

برگرفته از کتاب جرعه ای از صهبای حج،حضرت آیت الله جوادی آملی،
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۰
گروه زیارتی 37009

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی